Viszlát Tokaj Kerház: Grand Tokaj névre vált a Tokaj Kereskedőház
Az állami borászat végre szakított régi, kellemetlen hangzású nevével
A Grand Tokaj nevet választotta a 2013-tól a minőségi bortermelés iránt elkötelezett legnagyobb állami borászat, a korábbi Tokaj Kereskedőház Zrt., amely a Bocuse d’Or Budapesten rendezendő európai döntőjének borszponzora lett. A Grand Tokaj termékmegújítását és a termékek világpiacra történő eljuttatását a jövőben egy újabb határokon átívelő együttműködés segíti: Lenz Moser, az osztrák borászdinasztiából származó kiváló nemzetközi stratéga támogatja a vállalat sikerességét e téren.
„Új névvel, Grand Tokajként folytatja működését a korábbi Tokaj Kereskedőház Zrt. Az új név és arculat jobban kifejezi a vezető magyar borászati vállalat térségben betöltött meghatározó szerepét, valamint az országimázst is méltón képviseli”- jelentette be Tombor András, a cég felügyelőbizottságának elnöke. Hozzátette, a „Grand” szó pedig a borászat borvidéken képviselt súlyára és jelentős integrátori szerepére utal.
A Grand Tokaj új logójának szimbolikája ötvözi a magyar Szent Koronát és a régi kulcsot, amelynek kettős jelentése van. Egyrészt a magyar Szent Korona utal Tokaj "borok királya, királyok bora" státuszára, valamint Tokaj országimázst formáló erejére. A kulcs inkább emocionális utalás - "kulcs a szívekhez" - aminek a legfontosabb célja, hogy elérje: a magyarok és a világ újra a szívébe zárja Tokajt. A kulcs egyben magában hordozza azt a szimbolikát is, miszerint kulcs nyitja a régi tokaji titkokat őrző ajtókat. Az új arculat egyelőre tesztelés alatt áll, ennek bevezetését is a megszokott óvatossággal vezényli le Tombor. Ha sikeressége borítékolható, akkor megy a HNT elé az új palack is, hogy aztán egy egységes borvidéki eszköz lehessen belőle a piacon.
Az új, még mindig elég konzervatív arculati elemekkel rendelkező Grand Tokaj termékekkel a világ legrangosabb séfversenyén, a Bocuse d'Or európai döntőjén, 2016. május 10-11én Budapesten találkozhatnak először a fogyasztók, ugyanis a magyar cég nyerte el a jogot, hogy a rangos esemény borszponzora legyen. A Bocuse d’Or-on történő részvétel egyben jelzi a Grand Tokaj megújult termékkínálatának nemzetközi piacokra történő bevezetését is és egy új stratégia elindítását.
E cél támogatása érdekében egy újabb nemzetközi együttműködést kötött a Grand Tokaj: a korábban megismert Claessens-es együttműködésen túlmenően a széleskörű kapcsolatokkal és tapasztalatokkal rendelkező osztrák származású stratéga Lenz Moser támogatja a cég munkáját. A világszerte elismert borszakértő 400 éves borászati múlttal rendelkező dinasztiából származik, nagyapja tette világhírűvé az osztrák Zöld Veltelini borokat. Emellett Moser jól ismeri a magyar borok történetét, a borvidékeket, azok értékeit, valamint Tokaj egyedülálló borászati és természeti adottságait, amely biztosítja például a világszinten is kiemelkedő minőségű édes fehérborokat. A Grand Tokaj különösen a száraz Furmint nemzetközi értékesítésében számít Lenz Moser tapasztalataira. „Elképesztően izgatott vagyok, hogy a Grand Tokaj nemzetközi stratégája lehetek. Úgy vélem, hogy ezt a céget kell követni, a térség nagy játékosát, mert ők képviselik leginkább a régiót. A tapasztalataimat a marketing és a termékfejlesztés terén osztom meg, de emellett kiterjedt nemzetközi kapcsolati hálómmal is támogatom a cég értékesítési stratégiáját” – mondta el a szakértő. Egy videóban Moser az egyébként nagy édesbor-fan hírében álló Robert Mondavit is idézte: "Édes borban ott van Sauternes, ott van Németország és sok egyéb ország borvidékei is stb, de finesz és elegancia terén Tokaj a legnagyobb". Hogy az osztrák példa, akár a Zöld veltelinivel mennyire hasonlít a tokajihoz, az persze sok kérdést vethet föl, de jó látni, hogy külfüldi szakembereket is sikerül megnyerni az új tokaji márka mellé.
A Grand Tokaj és Lenz Moser célja, hogy közösen kialakítsák és elérjék a Tokaji borokat megillető nemzetközi piaci elismertségét, illetve azt, hogy a borok a minőségi áruházak kínálatában megtalálhatóak legyenek és visszatérjenek a magas kategóriájú éttermek és láncok ajánlatába is. Mindezek elengedhetetlen részletei a kitörési folyamatnak, melyet a Grand Tokaj megcéloz a világpiacon.
Ezzel párhuzamosan, a korábbi terveknek megfelelően halad a tolcsvai borászati központ műszaki és technológiai megújítása (a tervek kész vannak, keretre várnak jelenleg), hiszen az utolsó fázisába lépett a mintegy 4,4 milliárd forintos beruházással megvalósuló 4400 m2-en épülő palackozóüzem építése. A létesítmény 10 millió palack/év kapacitás mellett garantálja majd a teljesen higiénikus és steril töltési folyamatot, továbbá lehetővé teszi az öntapadós címkézést, valamint a világpiacon újabban egyre nagyobb népszerűségnek örvendő csavarzáras kupakkal ellátott termékek gyártását is. A technológia beszerelése május első heteiben történik meg, az üzem pedig várhatóan 2016 őszén kezdi meg működését.
A 2013-ban elindított minőségi borászat kialakításának programja – a technológiai fejlesztések, beruházások, a termékmegújítás mellett – a szőlőtermelőkkel való együttműködés magasabb szintre emelését is tartalmazza. Ennek keretében a Grand Tokaj a magyar piacon egyedüliként már tavaly év végén közzétette az idei felvásárlási árait, emellett az Agroker Holding Zrt.-vel együttműködve, kedvező kamatozású előfinanszírozási hitelt biztosít szőlőtermelő partnereinek. A halasztott fizetésű konstrukció az input anyagokra (növényvédő szerekre, műtrágyára, illetve egyéb szőlészeti és borászati segédanyagokra) vonatkozó kedvező ár és gyors kiszállítás mellett hektáronkénti bruttó 190 ezer Ft finanszírozási összeget állapít meg a partnereknek, tehát a hitelt ezen termékek vásárlására használhatják fel a gazdák. A hitel kamata havi 0,5%, az áruhitel visszafizetésének határideje (szőlő esetén) az adott év december elseje, azaz a konstrukció lehetővé teszi, hogy a termelők csak a szüret után fizessenek, amely jelentős pénzügyi könnyebbséget jelenthet a gazdálkodóknak. Lezárult a minden eddiginél részletesebb termőhelypotenciál-felmérési kutatás is a borvidéken, melynek értelmében minden termelőnek pontosan fel tudták vázolni, hogy milyen bortípushoz (száraz bor vagy aszú stb), milyen metszésmóddal, illetve milyen felvásárlási árral kell számolni szüretre. A gazdák nagyjából 90 %-a ezt el is fogadta. A Grand Tokaj továbbra is minden évben növelni kívánja/fogja a felvásárlási árakat a gazdák felé és feltett szándéka, hogy a mostanra 1400 termelővel a termelési hatékonyságot évről-évre tovább erősítse.
„A vállalat célja az egyéni igényekhez igazítható hitel biztosításával az volt, hogy az általa előírt magas minőségű borok előállításához szükséges kiváló alapanyagok termeléséhez finanszírozási és szakmai támogatást nyújtson a szerződött gazdáknak. A Grand Tokaj bízik abban, hogy minél több termelő él majd a lehetőséggel, amellyel hatékonyabbá és gazdaságosabbá teheti a boralapanyag előállítását a gazdaságában” – mutatott rá Szappanos Péter, a Grand Tokaj vezérigazgatója.
Az állami tulajdonban lévő nemzeti pincészet, a 2002 óta az UNESCO Világörökség része címet is viselő történelmi Tokaji Borvidék legnagyobb borászataként a magyar borászati tradíció őrzője és védelmezője. Tevékenysége elsősorban a szőlőalapanyag termelésére és felvásárlására, borkészítésre és borértékesítésre, valamint borkóstoltatásra épül. A Grand Tokaj a régió integrátori szerepét is betölti, hiszen közel 1150 hektár területről, több mint 1400 kistermelőtől vásárol fel szőlőt, de emellett 70 hektáros saját szőlőterülettel is rendelkezik.
A Grand Tokaj 2013-ban indult megújulási folyamat a cég borainak minőségi javítását tűzte ki célul, amelynek elengedhetetlen feltétele volt egy 21. századi igényeket kielégítő modern borászati komplexum megépítése. Ez a folyamat 2014-ben egy 66 ezer hektoliter kapacitású tartálycsarnok üzembe helyezésével vette kezdetét, amelynek segítségével a cég technológiailag még alkalmasabbá vált világszínvonalú termékek előállítására. A tervek szerint idén befejezésre kerül az új palackozó csarnok és üzembe helyezik a minden igényt kielégítő, a piacon elérhető legfejlettebb technológiát alkalmazó palackozó sort is. Ez utóbbi 10 millió palack/év kapacitással egyszerre garantál majd 100%-os sterilitást, és lehetővé teszi az öntapadós címkézést, valamint a világpiacon egyre jobban keresett csavarzáras kupakkal ellátott termékek gyártását is.
http://www.grandtokaj.hu