Bormarketing és Borjog Konferencia 2014
Bevezető gondolatok
Az idei konferenciára végre nekem is sikerült eljutnom. Rókusfalvy Pál és dr. Prónay Bence azt gondolom, igen jó érzékkel válogatták össze a témákat és a rátermett és jó előadókat. Ütős tényfeltáró okfejtések, holott belül, mélyen azért fölösleges körökre, kliséhegyekre, dögunalmas monológokra is számít ilyen események kapcsán az ember. Rögtön az esemény után egy tokaji borász megkérdezte tőlem, mi értelme egy ilyen konferenciának. A kérdés egyfelől jogos, hisz attól, hogy a szakmabeliek, szakmaköziek (borászok, miniszterek, tanárok, szakírók, külföldi szakemberek) tépik a szájukat egész nap a porblémákról, attól a beteg még nem gyógyul meg. Másfelől viszont, ha nem készítünk leltárt, nem tudjuk meg, mi a helyzet, van-e elmozdulás, nem ismerjük fel, hogy jobb lett-e, rosszabb lett-e, akkor a beteg meg is halhat, de javulni biztos nem fog a kép. Diagnózisra szükségünk van, hogy lássuk, milyen módon orvosoljuk a problémákat.
Mert probélma az (sajnos) húsz év után is akad bőven a magyar bor körül, ám lelkesítő, hogy azért előrelépés is jócskán van, ami az elmúlt néhány esztendő gyorsabb, magabiztosabb lépéseinek is nagyban köszönhető. - Borászok 12 pontja, HNT megújulás, aszúszabályok stb… Nem is sorolom föl mindet itt és most. Az elkövetkezendő pár napban rövid esszékkel fogom megemlíteni azokat a gondolatokat, amik szerintem kulcsfontosságúak voltak az előadásokban.